Vreemd en bizar gesprek bij Pauw

Nieuwe avond over vreemde en bizarre bijbelverhalen maandag 16-11-15 in De Haven

dimitri verhulstAl enkele malen zijn we aan de slag gegaan met vreemde en bizarre bijbelverhalen. Bijbelverhalen waarvan je je afvraagt: ‘Wat kan ik daarmee?’ We bekijken een aantal bijbelverhalen aan de hand van het boekje ‘Vreemd en bizar. Lastige bijbelverhalen’ van Piet Schelling

Vorige week baarde een uitzending van Pauw veel opzien, omdat hierin Dimitri Verhulst zijn ‘Bloedboek’ kwam toelichten. Verhulst beschrijft in zijn boek gruwelen  en gruwelijke voorschriften die beschreven staan in het Oude Testament. Een interessant gesprek. Je kunt er aanstoot aan nemen door de ‘respectloze’ manier waarop er met de Bijbel wordt omgegaan. Tussen de regels door hoor je andere dingen: ‘Ik heb wel een mooi beeld van christenen’ kijkt Verhulst terug op zijn jeugd. Hij is als verteller wel ‘schatplichtig aan de Bijbel’. En op de stelling van Jeroen Pauw dat de wereld er een stuk beter uit zou zien zonder godsdiensten zegt hij: ‘Mensen zullen altijd wel een reden vinden om slechte dingen te doen, want mensen zijn intrinsiek slecht.’ En hij is gefascineerd door de kracht van het woord in godsdienstige boeken.

Het meest opvallende is dat als Verhulst, door Pauw aangevuurd, echt uit de bocht vliegt door de Bijbel te vergelijken met Mein Kampff (‘Mein Kampff is verboden, maar de gruwelijke Bijbel ligt in iedere hotelkamer’) dat de overige gasten aan tafel, die nota bene zeggen ongelovig te zijn, verdedigen dat: ‘je de bijbel niet moet lezen als het letterlijke woord van God’ (Erica Terpstra), en dat er ook door gelovigen juist hele mooie dingen gedaan worden vanuit de Bijbel en de Koran (Hans Spekman).

De voornaamste kritiek uit christelijke hoek is dat Pauw nauwelijks kritische vragen stelde, wat hij als journalist zou hebben moeten doen. En dat hij Verhulst aanspoort tot heftige uitspraken. En een collega zei me dat Pauw zelf ‘schatplichtig’ is aan het christendom, en de opleiding die hij juist bij de EO heeft gehad.

Hoe het ook zij, en hoe gruwelijk Verhulsts uitspraken zelf ook zijn; het zet het thema van onze serie over vreemde en bizarre verhalen wel op scherp. Verhalen uit de Bijbel kunnen choqueren. En we hebben een leeswijzer nodig om ze te kunnen lezen, en om ze te kunnen verstaan in hun context en er iets uit te halen voor de tijd van nu. En dan nog blijven er gruwelijke verhalen over, ja. En dat moeten we niet wegpoetsen. We moeten daar ook bij stilstaan. Maar we moeten het ook niet het een en al van maken. Te zeggen dat de liefde, die Erica Terpstra aanhaalde als het belangrijkste, niet te vinden is in de eerste vijf boeken van het Oude Testament, en dat dat boeken van haat zijn, gaat ronduit te ver.

Vreemd en bizarMaar wat doen we dan met die verhalen? Op maandag 16 november gaan we verder in de serie met het verhaal uit Genesis 19: 30-38. Daarin gaan we door op het verhaal van de vorige keer. Dat herhalen we kort, evenals de 7 leestips. Je kunt dus ook voor de eerste keer zo aansluiten.

De inleiding op het stukje is: ‘Ergens staat een stad in brand. Een vader met zijn twee dochters ontvlucht de stad. Na wat rondzwerven, komen ze aan in een verlaten, bergachtige streek. Daar maken ze een grot tot hun woning en daar raken de twee dochters zwanger. Hoe kan dat, terwijl er naast hun vader geen man te bekennen is? Zou de vader…?’

Tot maandag, van 20.00-21.30u in De Haven.

Ds. Otto Grevink

Geef een reactie